Senast uppdaterad: 2023-03-20
- Allmänt
- Dessa allmänna villkor gäller då Redlight media AB (”Redlight”) säljer och tillhandahåller tjänster (”Tjänsten”) till en kund (”Kunden”). Tjänsterna som Redlight tillhandahåller är i huvudsak smarta funktioner och integrationer till WooCommerce och andra system, webplatser och plattformar, bland annat fraktbokning, automatiserad bokföring, annonseringsstöd och insamling av recensioner.
- Tjänstens närmare innehåll och villkoren för denna anges i vid var tid gällande beskrivning av Tjänsten på Redlights hemsida. Vid köp av särskild tjänst kan närmare specificering av tjänsten och särskilda villkor förekomma.
- Försäljning av Tjänsterna sker genom Redlights hemsida. Avtal om köp av Tjänsten (”Avtalet”) ska anses ingånget när Kunden slutfört köpet på hemsidan och bekräftat dessa allmänna villkor. En automatisk orderbekräftelse skickas ut vid slutfört köp.
- Redlight reserverar sig för förändringar i sortimentet och äger rätt att ta bort Tjänster ur sortimentet innan ett köp har slutförts.
- Tillhandahållande av Tjänsten
- Redlight tillhandahåller Tjänsten genom sin hemsida.
- Redlight utvecklar fortlöpande sina Tjänster och förbehåller sig därför rätten att vidta ändringar i Tjänsten och reserverar sig för att eventuella tillägg eller funktioners tillgänglighet i Tjänsten kan komma att variera från tid till annan. Sådana ändringar ska utföras på ett sådant sätt att eventuella störningar för Kunden begränsas.
- Redlight får ändra Tjänsten om användning av Tjänsten medför skada eller risk för skada för Redlight eller tredje part, till exempel på grund av Kundens användning i strid med Avtalet, eller om Redlight är skyldig att ändra Tjänsten på grund av ändrad bestämmelse i lag eller på grund av domstols eller myndighets beslut. Kunden ska i sådant fall informeras så snart det kan ske.
- Fel i Tjänsten
- Som fel i Tjänsten ska anses att Kunden inte kan använda Tjänsten i enlighet med Avtalet. Som Fel anses inte sådana fel som inte hindrar Kunden från att använda Tjänsten eller som endast är av mindre betydelse för Kunden. Redlight ansvarar endast för fel som beror på Redlight. Sådana fel ska avhjälpas inom skälig tid.
- Om Kunden har anmält fel som har orsakats av Kunden eller av annan för vilken Kunden svarar, har Redlight rätt till ersättning från Kunden. Ersättning kan begäras för arbete till följd av felanmälan enligt Redlights vid var tid gällande prislista. Detsamma gäller om Redlight efter undersökning konstaterar att något fel inte funnits.
- Redlight har rätt att begränsa tillgängligheten av Tjänsten i den omfattning som är nödvändig på grund av tekniska, underhållsmässiga eller driftmässiga skäl. Redlight ska i sådant fall sträva efter att minimera avbrottstiden och vidta de åtgärder som krävs för att Kunden ska vållas minsta möjliga olägenhet. Kunden ska i den mån det är möjligt informeras om planerade avbrott i Tjänsten.
- Kundens användning av Tjänsten
- Kunden får endast använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
- ger upphov till skada eller annan olägenhet för Redlight eller tredje part,
- kränker Redlights eller tredje parts upphovsrätt eller annan immaterialrätt, eller
- strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut.
- Kunden är gentemot Redlight ansvarig för användningen av Tjänsten. Har Tjänsten använts av någon obehörig person är Kunden betalningsansvarig för sådan användning om Kunden:
- givit annan tillgång till Tjänsten, eller
- genom grov oaktsamhet gjort det möjligt för annan att utnyttja Tjänsten.
- Betalning för Tjänsten
- Avgiften för Tjänsten anges i svenska kronor exklusive moms på Redlights hemsida. Redlight förbehåller sig rätten att vidta avgiftsändring i händelse av eventuella fel i angivna avgifter på Redlights hemsida.
- Avgift för Tjänsten börjar debiteras för tid från och med att Redlight har börjat tillhandahålla Tjänsten. Den avgift som Kunden ska betala anges i kassan.. Betalning anses fullgjord när den kommit Redlight tillhanda.
- Om inte annat följer av Avtalet eller särskild överenskommelse tillhandahålls Tjänsten enligt en prenumerationsbaserad modell. Prenumerationen innebär att betalning ska ske varje månad. Vid utebliven betalning förbehåller Redlight sig rätten att frånta eller begränsa Kunden åtkomst till Tjänsten.
- Vid dröjsmål med betalning har Redlight rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader samt till dröjsmålsränta enligt lag.
- Reklamation
- Invändning mot faktura eller reklamation av fel i Tjänsten ska framställas inom skälig tid efter det att den omständighet som föranlett invändningen eller reklamationen upptäckts eller bort upptäckas. Fel i Tjänsten ska reklameras omedelbart, dock senast inom 30 dagar, efter det att felet upptäckts eller bort upptäckas. Reklamation ska göras skriftligen. Om reklamation inte sker inom den angivna fristen förlorar Kunden rätten att mot Redlight göra gällande påföljder i anledning av fel i Tjänsten.
- Force majeure
- Redlight är befriat från ersättningsskyldighet eller annat ansvar om skada eller underlåtenhet att handla beror på ett hinder utanför Redlights kontroll som Redlight inte skäligen kunde ha förväntats räkna med och vars följder Redlight inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, innefattande men inte begränsat till t.ex. krig, naturkatastrofer, lockout eller annan arbetskonflikt, brand, avbrott i energiförsörjning, samt avbrott i driften av elektronisk databehandling som orsakats av ovanstående. Detsamma gäller om underleverantör till Redlight drabbas av hinder som avses i detta avsnitt.
- Ansvarsbegränsning
- Redlight ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Kunden lämnat felaktig information till Redlight eller Kundens felaktiga hantering av Tjänsten. Redlight ansvarar inte heller för fel då Kunden inte i skälig utsträckning samarbetar med Redlight i felsökning vid åtgärdande av fel i Tjänsten.
- Redlight ansvarar inte för skada som uppkommer på grund av innehåll i data eller annan information som förmedlas vid användning av Tjänsten. Redlight ansvarar inte heller för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, försening, förvanskning eller förlust av data eller för Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje part.
- Redlight ansvarar inte för indirekta skador, såsom utebliven vinst eller andra följdskador hos Kunden.
- Immateriella rättigheter
- Samtliga rättigheter, innefattande men inte uteslutande alla immateriella rättigheter, till Tjänsten inklusive den tekniska lösningen, källkoden och eventuellt innehåll däri som Redlight tillhandahåller tillkommer Redlight eller dess rättighetsinnehavare och är skyddade enligt lag eller avtal.
- Avtalet innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överlåts till Kunden. Kunden får inte använda, kopiera, ändra eller på annat sätt hantera programvara, källkod eller annat material som hör till Tjänsten, inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara, källkod eller material till annan. För programvara som ingår i Tjänsten kan även särskilda licensvillkor gälla.
- Villkorsändringar
- Redlight har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa allmänna villkor. Sådan ändring eller tillägg ska meddelas Kunden senast en månad innan ikraftträdandet.
- Redlight har rätt att ändra avgiften för Tjänsten. Sådan avgiftsändring sker genom att ändring införs i de priser som anges på Redlights hemsida. Avgiftshöjning får ske tidigast en månad efter det att Kunden meddelats om höjningen.
- Om parterna har överenskommit om bindningstid för Tjänsten, får en ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för Kunden verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Redlight får dock ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av ändrad allmän prisnivå, ökade skatter och avgifter, höjda priser från externa underleverantörer, myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Kundens rätt att i sådant fall säga upp Avtalet framgår av punkt 11.2.
- Uppsägning
- Kunden har rätt att säga upp Avtalet till upphörande med en (1) månads uppsägningstid.
- Om Redlight har ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen görs inom en (1) månad efter det att Kunden informerats om förändringen.
- Redlight har rätt att säga upp Avtalet helt eller delvis med en (1) månads uppsägningstid.
- Redlight har rätt att säga upp Avtalet helt eller delvis till omedelbart upphörande om:
- Kunden trots påminnelse inte betalat faktura inom angiven tid,
- Kunden har brutit mot sina åtaganden enligt Avtalet,
- Kunden kommit på obestånd eller det finns befogad anledning anta att Kunden kan komma på obestånd, eller,
- Kunden i övrigt använder Tjänsten i strid med Avtalet trots skriftligt påpekande från Redlight.
- Oavsett vad som anges om uppsägningstid i punkterna 11.1 och 11.3 gäller att om parterna har överenskommit om bindningstid, får parts uppsägning verkan tidigast vid utgången av bindningstiden.
- Överlåtelse och underleverantörer
- Kunden får inte överlåta detta Avtal, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal, utan föregående skriftligt medgivande från Redlight.
- Redlight har rätt att utan Kundens samtycke helt eller delvis överlåta detta Avtal, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal, till bolag som är närstående till Redlight.
- Redlight har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina åtaganden enligt Avtalet. Redlight är i sådant fall fullt ansvarig för underleverantörs uppfyllande av sina åtaganden.
- Tvist
- Tvist vid tolkning och tillämpning av Avtalet ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.